MSX-utställning

Retrogathering presenterar MSX!

Ett av årets teman på Retrogathering 2013 är MSX! I år är det nämligen 30 år sedan MSX-datorerna lanserades, ett försök att tillverka standardiserade hemdatorer. Åtskilliga tidslösa klassiska spel som Metal Gear, Snatcher och Bomberman såg dagens ljus just på MSX. Upplev en historisk era genom att besöka utställningen på Retrogathering.

Vad är MSX?
Sony Hit-Bit 75 MSX var ett i första hand japanskt projekt från ASCII Corporation, som inspirerat av framgångarna med IBM PC ville sätta en standard för hemdatorer. Med en standard kan flera tillverkare göra hemdatorer på samma teknik och utvecklare kan skapa spel och programvara som fungerar på samtliga varianter utan att behöva specialanpassa koden. När ASCII fick reda på att Spectravideo skulle släppa två datorer SVI-318 och SVI-328, fastställdes att hårdvaran för MSX skulle följa samma specifikation: vanligt förekommande komponenter som redan fanns i andra datorer och TV-spel (bl.a. ColecoVision, lite senare även Sega SG-1000 och till viss del Sega Master System), kombinerat med Basic från Microsoft och standardiserade expansionsmöjligheter.

Vad betyder MSX?
Vad förkortningen MSX står för råder det delade meningar om, en del menar att MS står för Microsoft och X för eXtended med anledning av det inbyggda MSX-Basic, medan en annan uttydning är ”Machines with Software eXchangeability”. Kazuhiko Nishi, en av skaparna, påstod 1985 att han uppkallade MSX efter MX-missilen.

Vilka tillverkade MSX?
Philips VG-8235 MSX2 En lång rad tillverkare gjorde MSX-datorer, t.ex. Canon, Casio, Fujitsu, Goldstar, Hitachi, JVC, Mitsubishi, Panasonic, Philips, Pioneer, Samsung, Sanyo, Sharp, Sony, Spectravideo, Toshiba och Yamaha. Alla tillverkares datorer hade delvis olika utseende men var sinsemellan kompatibla, något helt nytt på marknaden. Några tillverkare lade till egna bonusfunktioner för att få sin modell att hävda sig mot konkurrenterna, t.ex. Yamaha byggde in FM-ljud från sina kända DX-synthar i sina MSX-datorer, Pioneer sålde LaserDisc-spelare som gick att koppla in till deras MSX-datorer, Sony skickade med en inbyggd kalender/dagbok som kunde sparas på kassett eller särskilt minnescartridge.

Vilka ytterligare modeller fanns?
Panasonic A1GT Turbo-RÅr 1987 kom efterföljaren MSX2, som har bättre grafik och mer minne än MSX1 och är bakåtkompatibel. MSX2 såldes mest i Japan samt i Europa av Philips. Därefter kom en variant med ytterligare bättre grafik, MSX2+ följt av den sista versionen med snabbare processor, Turbo-R som dock enbart tillverkades av Panasonic och aldrig blev samma framgång som de tidigare modellerna.

Vilka format användes?
Nemesis Spel och andra program till MSX kom på cartridges, kassettband och så småningom 3,5″ disketter. Många MSX-datorer har dubbla cartridgeportar vilket möjliggör kombinationer av både nyttoprogram och spelcartridges, t.ex. kan vissa av Konamis spel kombineras för bonusfunktioner och fler olika slut på spelen. Det fanns även några mer udda lagringsformat, t.ex. Hudsons Bee-Card och kopior av dessa som alla påminner mycket om HuCard till NEC PC Engine och Sega MyCard.

Vilka spel släpptes?
Metal Gear En av de största och bäst kända speltillverkarna till MSX var Konami, som släppte över 60 cartridges under eget namn och licensierade ytterligare en handfull spel till andra tillverkare, bl.a. Sony. Bland Konamis bäst kända spel kan nämnas Gradius (Nemesis), Knightmare, Comic Bakery, Vampire Killer (Castlevania), Hyper Olympic (Track & Field), Ping-Pong, Snatcher och förstås Metal Gear-serien där det första spelet släpptes till MSX2 i juli 1987. Några andra spelserier som påbörjades eller tidigt fanns för MSX är bl.a. Final Fantasy, Bubble Bobble, Bomberman och Puyo Puyo.

Hur stort var MSX?
Bomberman MSX blev jättestort i Japan och Sydkorea, såldes någorlunda mycket i Europa, Ryssland, Mellanöstern, Brasilien och Argentina men var nästan okänt på den brittiska och nordamerikanska marknaden. Den amerikanska marknaden befann sig under priskrig mellan Commodore och Atari, vilket tros vara en av anledningarna till att MSX aldrig tog fart eller att aldrig ens någon tillverkare ville helhjärtat slänga sig in i priskriget. I Europa var det primärt på kontinenten och i länder som Spanien och Nederländerna som MSX sålde bra. Det sägs att MSX såldes i 5 miljoner exemplar enbart i Japan, vilket kan jämföras med global försäljningssiffror på 17 miljoner Commodore 64, 6 miljoner Apple II, 5 miljoner ZX Spectrum och 4 miljoner Atari 8-bitarsdatorer.

Förutom en utställning med MSX och möjligheten att testa spel så kommer det även att ske en tävling på MSX, stay tuned!