Jaguar-utställning

Retrogathering presenterar Atari Jaguar!

I år är det 20 år sedan Atari Jaguar lanserades. Den blev Ataris sista stora satsning på en egen konsol som fick drygt två år på marknaden innan konkurrenterna blev för svåra. På Retrogathering får du se och provspela konsolen med några av de viktigaste spelen och tillbehören, samt vara med om en speltävling i Tempest 2000!

Vad är Atari Jaguar?
jaguar-boxJaguar utvecklades av Flare Technology, som från början arbetade med två parallella projekt åt Atari, 32-bitars Panther och 64-bitars Jaguar. Då den senare utvecklades så snabbt valde Atari tidigt att lägga ner Panther-projektet.

Till skillnad från t.ex. Amiga CD32 och Sega Mega-CD var Jaguar cartridgebaserad. Tekniskt sett består Jaguar av fem processorer fördelade över tre kretsar som kan användas till olika slags beräkningar:

  • ”Tom” för grafik, blitter och minneshantering
  • ”Jerry” för ljud, klocka och joystickhantering
  • Motorola 68000 för att hålla samman allt

Konsolen har 2 MB arbetsminne, en 64 bitar bred databuss och kan ta upp till 6 MB stora cartridges.

Lanseringen
Jag_stapelAtari hade utlovat ett pris på $100-$150, men vid lanseringen i november 1993 kostade den $250 inklusive en handkontroll och spelet Cybermorph. Konsolen såldes till en början bara i New York och San Francisco, för att lanseras i resten av USA i början av 1994.

Kundernas omdömen var blandade. Några var imponerade över hur kraftfull Jaguar var, medan andra inte tyckte att den höll vad den lovade, t.ex. att det snarare var två parallella 32-bitars processorer snarare än en 64-bitars som Atari vidhöll i sin reklam.

Problem
Trots en marknadsföringskampanj värd 3 miljoner dollar, telefonsupport, stöd från mer än 20 utvecklingsföretag och en lång lista av utlovade speltitlar var återförsäljare och media skeptiska till att Atari skulle kunna fortsätta leverera bra spel.

JaguarControllerDessvärre visade sig Jaguar vara svårprogrammerad, lite buggig, dåligt dokumenterad och ha undermåliga utvecklingsverktyg vilket ledde till att många spel blev försenade, medan andra påskyndades till försäljning och höll inte måtten. Flera av de utannonserade utvecklingsföretagen gjorde helt enkelt aldrig några spel till Jaguar.

Spelen
tempest-200pxNågra av de första spelen som släpptes var Cybermorph, Trevor McFur in the Crescent Galaxy, Raiden och Dino Dudes. Alla dessa fick ganska hård kritik och ansågs inte motsvara förväntningarna på den nya konsolen. Det första spelet som fick goda omdömen blev Jeff Minters spel Tempest 2000, följt av bland andra Doom, Wolfenstein 3D och Alien vs. Predator, varav det senare blev ett av de bäst säljande spelen till Jaguar.

Resten av världen
Jaguar släpptes i Europa och Japan i slutet av 1994. Dessvärre var julhandeln för TV-spel svag det året, vilket slog särskilt mot Atari som både tävlade mot äldre konsoler som Sega Mega Drive och Super Nintendo, samt att folk sparade pengar till kommande konsoler som Sega Saturn och Sony Playstation. Trots prissänkningar hade Atari vid 1994 års slut totalt bara sålt ungefär 100000 enheter av Jaguar.

Slutet
JaguarAndCDFör att hänga med Saturn och Playstation lanserade Atari en CD-tillsats till Jaguar samt fler spel, men efter julhandeln 1995 visade det sig att Sony vunnit och Atari blev tvungna att säga upp personal och flytta till mindre lokaler. Vid det laget hade Atari sålt totalt 125000 stycken Jaguar och lär ha haft ytterligare 100000 i lager. Det sista officiella Jaguar-spelet Fight For Life släpptes i början av 1996.

Varianter
Atari hade utvecklat en bakåtkompatibel uppföljare, Jaguar II som skulle ha sju processorer och bli 2-3 gånger så kraftfull som Sony Playstation. Den hann dock aldrig tillverkas mer än som några prototyper.

jaguar-doomTime Warner tillverkade arkadspel under namnet CoJag (Coin-Op Jaguar) med extra minne, hårddisk och snabbare processor. Det blev bara två släppta spel: Area 51 och Maximum Force samt en handfull spel som utvecklades men aldrig släpptes. Vanliga Jaguar användes även till några barnattraktioner som placerades utanför köpcentrum och snabbmatrestauranger.

Tiden efter Atari
När Hasbro Interactive köpte upp Atari i mars 1998 valde man att släppa licenskostnaderna och göra Jaguar till en öppen plattform vilket möjliggjorde för tredjepartstillverkare som Telegames, Songbird Productions, ICD med flera att fortsätta att ge ut spel och tillbehör.

Idag utvecklas en hel del homebrew till Atari Jaguar, se några exempel i nedanstående filmklipp: